Examinando por Autor "Ortiz Iglesias, María Isabel"
Mostrando 1 - 9 de 9
Resultados por página
Opciones de clasificación
- PublicaciónRestringidoActualización de los registros de los depósitos judiciales y su verificación en el palacio de justicia del municipio de Valledupar, para los años 2018/2019(Valledupar: Universidad de Santander, 2019, 2019-07-26) Rodríguez Gómez, Andrés-Eduardo; Meza Soto, Jorge-Alberto; Ortiz Iglesias, María Isabel; Universidad de SantanderIn the Courthouse of Valledupar is the judicial office that is divided into two areas, the distribution area whose main function is to receive all kinds of legal processes among which are, the filing of guardianships, cover letters and habeas corpus On the other hand there is the area of titles whose primary function is to handle the judicial deposits of each office. This report of business practices explains the process of registration and updating of judicial titles that is carried out in the area of titles within the judicial office of the courthouse of Valledupar, in this registration process a series of steps must be carried out which must be fully fulfilled in order to establish the respective balance sheet, this must be verified to carry out the pre-conciliations. In order to make the bank reconciliations, the updated values must be registered correctly in an Excel format and a final verification of the data is carried out and the process is concluded. University business practices represent a key factor for the formation of new professionals that companies require in this very competitive market today. Students in the development of their knowledge and skills acquired during the process of business practices which provide experience in the workplace allowing the student to become familiar with the discipline and pace of work within an organization.
- PublicaciónAcceso abiertoAG-CASU : An algorithm to generate irrigation parameters and crop management strategies for the aquacrop model(2019-05) Pertuz Peralta, Vanessa Paola; Pérez Orozco, Adith Bismarck; Maestre Pérez, Jesus David; Ortiz Iglesias, María Isabel; González Guerrero, EnriqueThis paper presents an algorithm to generate the irrigation policies and crop management configuration files for the agroclimatic risk model AquaCrop. The software determines the parameters to be modified by a stochastic method. The AG-CASU algorithm takes account of the limits determined for each variable. The algorithm can be configured to determine the number of scenarios, the number of simulations, the feasibility of each of the parameters, the initial seed file and the compliance with the AquaCrop agroclimatic risk model. In general, the agroclimatic risk models use data and information referring to climate, soil composition, temperature, rainfall, availability of water resources and characteristics of the crops to estimate the productivity of a given crop. The genetic algorithm for calculating fitnness is connected to the AquaCrop simulator, which, given a set of parameters that represent an irrigation policy, generates an estimate of biomass productivity. The algorithm was validated through a case study in special coffee crops of the Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia. The proposed algorithm automatically obtains the files corresponding to irrigation policies and cultivation strategies of the AquaCrop model, with coverage of the domain of the variables and with compliance to the AquaCrop software.
- PublicaciónRestringidoAlternativas de financiamiento para las droguerías ubicadas en el municipio de Valledupar(Valledupar: Universidad de Santander, 2019, 2019-07-25) Uribe Ramos, Jhonatan-David; Ortiz Iglesias, María Isabel; Universidad de SantanderEl sector de las droguerías en Colombia representa un gran actor económico por los ingresos que generan y la fuente de empleo que representa para el país, así mismo a nivel municipal, en Valledupar también es un sector fortalecido representando el 7% de la fuente de empleo y desarrollo económico, lo que deja en evidencia la importancia que representa este sector para el municipio; sin embargo las droguerías en el municipio de Valledupar tienen problemas de carácter financiero lo que representa una gran amenaza para el sector. Estos problemas se deben por falta de capital o financiamiento para continuar sus actividades económicas una vez que han empezado a operar en el mercado, de igual modo desconocen las posibilidades que ofrecen las entidades financieras para obtener dichos recursos que le permita continuar en el mercado. Debido a la problemática que enfrentan las droguerías actualmente, en este trabajo se realizara un análisis de las alternativas de financiamiento por las que pueden optar estas empresas para solucionar sus problemas, especialmente las alternativas que ofrecen las entidades financieras. Este trabajo servirá como fuente de información especialmente para los propietarios de las droguerías quienes desconocen las alternativas de financiamiento adecuadas para estas pequeñas y medianas empresas. La metodología de este trabajo se basó en una investigación no experimental con un estudio descriptivo de campo, utilizando como instrumento de recolección de datos una encuesta diseñada por el autor. Como resultado de la investigación se obtuvo que las alternativas de financiamiento más adecuadas para estas empresas son la utilización de leasing operativo y financiero, formalización de los negocios, beneficios del Estado, utilización de los créditos bancarios y utilización del Factoring, debido a las múltiples ventajas y beneficios que obtienen como bajos intereses, fácil acceso a los recursos financieros, mejores modalidades de pago, entre otros.
- PublicaciónRestringidoAnálisis del proceso de gestión presupuestal, de cobros y pagos de obligaciones financieras en el palacio de justicia de Valledupar(Valledupar: Universidad de Santander, 2019, 2019-07-26) meza soto, Andrea-margarita; Ortiz Iglesias, María Isabel; Universidad de SantanderThe purpose of this work is to analyze the payment management that is done in the Valledupar Sectional Judicial Branch. For this, the process that is carried out in this entity was described; the functions of the people who work in the Administrative and Financial Unit and a process flow was carried out where the activities carried out to make payments are detailed more precisely. This work is non-experimental and its focus is quantitative. The population that was taken was the Palacio de Justicia de Valledupar and the sample is the Administrative and Financial Unit of this; as techniques the observation was used. It was possible that in the period elapsed during the conduct of business practices, certain shortcomings could be detected. Providers or service providers sometimes do not send collection accounts on time, which delays the payment process. Likewise, it was observed that at the time of making the bank reconciliations some accounts did not add up and this was due to the fact that what was caused in the payment commitment did not coincide with the values of the obligations. The management that occurs in the treasury area of a company lies in the forecast, control and reconciliation of collections and payments; This should not be treated in isolation, must be communicated with the other departments of the entity and the person in charge must have full knowledge of the payment orders due and make them at the appropriate time.
- PublicaciónAcceso abiertoAnálisis del Riesgo Operativo y su Incidencia Financiera en una Empresa Constructora de Vivienda de Interés Social en la Ciudad de Valledupar(Bucaramanga : Universidad de Santander, 2021, 2021-06-24) Sagbini Balcázar, Antonio Manuel; Ortiz Iglesias, María Isabel; Pertuz Peralta, Vanessa PaolaEl sector de la construcción está expuesta a múltiples escenarios de incertidumbre que es fuente generadora de riesgos; en este contexto, se realiza un análisis de una empresa de construcción de interés social en la ciudad de Valledupar, que no son ajenas a que eventos negativos relacionada con la actividad económica. En el presente estudio se analizaron los riesgos operativos y su incidencia en la gestión financiera durante el periodo 2017-2020, identificando los riesgos asociados con las fallas del personal, deficiencias en los procesos, en los sistemas de información y los eventos externos mediante las herramientas de mapa de riesgo (Frecuencia- Impacto), de los cuales bajo la autoevaluación de las áreas funcionales relacionaron 33 riesgos operacionales en total, siendo el de mayor concentración los procesos internos con 58%; seguido de las personas 18%, y el 15% de los sistemas de información, y el restante corresponde a los eventos externos. Posteriormente, se establecieron aquellos riesgos que afecta en mayor grado los indicadores financieros en sus niveles de liquidez, endeudamiento, rentabilidad, costos y plazos de los proyectos. Así como las estrategias que podrían implementar la Gerencia con el objetivo de minimizar los efectos en la probabilidad y/o impacto de los eventos de riesgo y que actualmente afecta la gestión financiera de la constructora. Finalmente, se puede concluir que los riesgos operacionales como mayor incidencia son las fallas en los procesos e inciden directamente con los costos, la liquidez y el endeudamiento de la empresa.
- PublicaciónRestringidoAnálisis descriptivo de las actividades de auditoria interna desarrolladas en los programas especiales en Comfacesar seccional Valledupar(Valledupar: Universidad de Santander, 2019, 2019-07-26) Mejía Sierra, Ever-de Jesús; Ortiz Iglesias, María Isabel; Universidad de SantanderThe internal audit is an independent and objective activity of assurance and consultation, designed to add value and improve the operations of the Family Compensation Fund of Cesar COMFACESAR, in the area of special programs, it is the duty of the internal audit to help meet the objectives of the family compensation fund providing a systematic and disciplined approach to assess and improve the effectiveness of the risk management, control and corporate governance processes. The special programs are aimed at vulnerable populations such as the elderly, adolescents between 11 and 17 years of age and comprehensive care for the disabled, of which each program operates according to the needs of each differential population, as follows; The special program for the Elderly, applies to affiliates over 60 years and consists in improving the quality of life of this population, making use of physical activity, reading club, directed recreation, manual workshops, ecology, exercises memory stimulation, spiritual and psychosocial encounter. The special program of Comprehensive Attention to the Disabled, responds to special education for attention to cognitive needs, which are materialized through recreational, artistic activities such as painting and training in trade with occupational therapy. The special Youth Orientation program refers to the advice to the young through educational workshops to the development process, before the biopsychosocial changes they face when they reach adolescence, for the foundation of social and human skills. The job of the internal audit office will be to thoroughly evaluate that the significant financial, management and operational information is accurate, reliable and timely. Ensure that economic resources are used efficiently, properly destined as well as protected.
- PublicaciónRestringidoAuditoria en el manejo de los recursos asignados por el estado a el Centro Etnoeducativo nº1 el arroyo perteneciente a la organización indígena Yanama de la Guajira(Valledupar, Universidad de Santander 2020, 2019-07-25) Brito Cuello, Yojailis; Ortiz Iglesias, María IsabelIn this work of business practices, an audit is carried out at the Ethnoeducational Center No. 1 El Arroyo, which is part of the indigenous organization of the Guajira Yanama. For the administrative officials of the aforementioned organization, it is very important to know if the schools that are part of it are managing the financial resources, which are assigned by the State through the General Participation System, and which are also complying with the parameters that are outlined in Guide N ° 8 for the administration of the resources of the educational sector, of the Ministry of National Education. This work is intended to know each of the processes that are carried out day by day by the people in charge of the administrative and financial area of the educational institution in addition to providing support through the recommendations that will be raised in this report. For the preparation of the audit, it was necessary to visit the facilities of the Ethnoeducational Center No. 1 El Arroyo, verify all the existing documentation, including the accounting books and financial statements of the institution, which expose in detail the result of the operations of the school. The data analyzed show us that most of the resources for the support of the Ethnoeducational Center No. 1 el Arroyo are from the General Participation System.
- PublicaciónAcceso abiertoCalibration of the aquacrop model in special coffee (Coffea Arabica) crops in the Sierra Nevada of Santa Marta, Colombia(2018) Vega Molina, Adriana Lorena; Pertuz Peralta, Vanessa Paola; Pérez Orozco, Adith Bismarck; Ortiz Iglesias, María Isabel; González Guerrero, EnriqueBackground and Objective: This study proposed the application of the AquaCrop model in special coffee crops. Till now, no studies were found on the application of this model in this specific crop, which is the main contribution of this research study. In this way, the study aims to present the calibration of the variables related to type of crop, soil characteristics and management of special coffee agriculture in the Sierra Nevada of Santa Marta, Colombia. Materials and Methods: The theoretical bases considered for the present study focus on the different calibration methodologies of the AquaCrop model in different types of crops. The methodology used is based on the proposal of estimation, measurement, calculation and collection of the respective data of the model. Specifically, the project analyzed databases of climate, soil, crops and management practices. The researchers used the statistical techniques of ordinary least squares and the completion coefficient to perform the fit of the model. Results: The results of the calibration of AquaCrop for coffee (Coffea arabica) special have a coefficient of determination R2 of 0.71 which indicates that the model is acceptable. In addition, it established a forecast of productivity with specific agroclimatic conditions. According to the calibrated model, the average temperature is the variable with the highest incidence in coffee productivity. Conclusion: The results presented in this paper contribute to the application of the AquaCrop model in coffee crops in different regions.
- PublicaciónAcceso abiertoImpacto de la adopción de las NIIF en la valoración de la Clínica del Cesar S.A., ubicada en la ciudad de Valledupar(Bucaramanga : Universidad de Santander, 2016, 2016-10-19) Ortiz Iglesias, María Isabel; Márquez Clavijo, Karen V.; Luna González, EdgarEste proyecto busca evaluar el impacto de las normas internacionales de información financiera en el valor económico actual de la Clínica del Cesar S.A, bajo la metodología del flujo de caja libre descontado, utilizando todas las herramientas necesarias para poder hacer un análisis veraz. Inicialmente se expone la historia y se realiza el diagnostico financiero de la empresa como base fundamental de la valuación para identificar las variables relevantes. Se analizan además los Estados Financieros Históricos, de esta manera se parte de una base para realizar proyecciones de los mismos y obtener resultados técnicamente adecuados, contemplando el efecto de las principales variables económicas sobre los resultados de la generación de efectivo de la empresa en un horizonte de tiempo explícito de cinco años. Para el cálculo de los flujos de caja futuros, se toma como base la proyección de los Estados Financieros, soportado por las proyecciones estimadas de algunas variables macroeconómicas como la inflación, así como los índices internos de proyección ventas y márgenes operacionales para hallar la base de sus utilidades futuras para la reinversión en capital de trabajo neto operativo y activos productivos que garanticen la continuidad del negocio. Luego de obtenido el valor de los flujos futuros de la empresa y calculándolos a valor presente se proceden a ajustar con el valor del Costo Promedio Ponderado de Capital (CPPC o WACC) cuyo cálculo se define en el marco teórico y la sumatoria de estos resultados nos proporciona el valor actual de la empresa calculado mediante el método de valoración de Flujo de Caja Libre. El procedimiento anterior, se replica en el valor de empresa con el balance de apertura (NIIF), evaluando los principales efectos en los activos, pasivos y flujos de caja con la incorporación de la norma.