Examinando por Materia "Health Care"
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- PublicaciónAcceso abiertoAcceso y percepción de la calidad de atención de los servicios de salud entre la población Migrante y Nativa. Una revisión sistemática(Cúcuta, Universidad de Santander, 2020, 2020-12-10) Ascanio Pérez, Karina; Noriega Guerrero, Andrea Lucia; Rojas Arévalo, Heidi Natalia; Gualdrón, Marta Zulay [El acceso y percepción en salud entre la población Migrante y Nativa constituyen un reto para el equipo sanitario lograr el cumplimiento de su plataforma estratégica. Resulta necesario realizar estudios que demuestren la comparabilidad entre estas dos poblaciones y favorezca el desarrollo de estrategias que garanticen el derecho a la salud. El objetivo en este estudio es Identificar el acceso y Percepción de la Atención de los servicios en Salud entre la población Migrante y Nativa. Métodos: Para el desarrollo de la investigación se realiza búsqueda y lectura en las bases de datos: Science direct, Dialnet, Redib, PubMed Central, Elsevier, Redalyc, UTADEO, Scielo, Dspace, Google Académico, La referencia, Springer link, Ebsco Host, Cybertesis, Repositorio universidad de chile. Las revisiones se evaluaron mediante la herramienta Excel donde se evaluó la calidad. Resultados: Se hizo una primera revisión en las diferentes bases de datos obteniendo un total de 146 artículos revisados. De estos 146 artículos revisados se realizó la lectura de títulos, y eliminación de duplicados descartando 96 artículos que no cumplían con los criterios de inclusión; obteniendo como resultado un total de 50 artículos que fueron seleccionados para evaluar su calidad. De estos 50 artículos se obtuvieron 0 artículos de alta calidad, 12 artículos de mediana calidad y 38 artículos de baja calidad; dando como resultado 12 artículos para la investigación. Conclusiones: Las dos poblaciones tienen una percepción muy elevada en la atención en salud a pesar de que el acceso para la población migrante sea un poco difícil por las múltiples barreras que deben enfrentar como, el no tener seguridad social, no disponer de tiempo para trasladarse a las instituciones de salud, lugar de residencia, el estado de salud cuando ingresan al país, y la legalidad en los cuales tienen una amplia satisfacción de la calidad de los servicios.
- PublicaciónAcceso abiertoEvaluación del equipo multidisciplinario de atención primaria en salud en una institución de primer nivel de atención en Valledupar durante el 2017 y 2018(Bucaramanga, Universidad de Santander, 2019, 2019-04-05) Carrillo Ávila, Caroline Liliana; Casadiegos Patiño, Lina FernandaThe present study evaluated the health care provided by the multidisciplinary team that works in a first level institution in the development of the strategy of Primary Health Care in the municipality of Valledupar during the years 2017 and 2018. The methodology used was an observational cross-sectional study, using the instrument Evaluation of Primary Health Care - Extended Version - for Health Professionals © Primary Care Assessment Tool - Expanded Version - Facility Survey © CO PCAT PEv02 and statistical analysis was performed with the Statistical Package for the Social Science (SPSS) program. The professionals with the highest participation in nursing (45.5%) and medicine (25.6%) Bacteriology and Health Promoter the least frequent. The valued functions of the APS obtained low scores, Cultural Competence 2.2 (X: 22.13 DE: 5.89) and Coordination Information System with 2.4 (X: 21.67 SD: 5.9). With higher scores Continuity of Attention 2.9 (average: 37.7, DE: 7.5) Integral Attention-Services Provided 3.0 (average: 54; 8; DE: 16.4) and Family Approach 3.0 (average: 47.4, DE: 13.3). The total score of the essential functions of the APS was 16.4 and the total score extended 24.2. It was evident that the team participating in the study had a good level of compliance in some functions of the APS, but it was not formed in a multidisciplinary way, a proposal focused on Human Talent Management was generated in support of the administrative process of the institution, according to the essential functions of the APS that strengthen the implementation of the strategy in the municipality.
- PublicaciónRestringidoPatients' knowledge, attitudes, behaviour and health care experiences on the prevention, detection, management and control of hypertension in Colombia : A qualitative study(2015-04-24) Lopez-Jaramillo, Patricio; Legido Quigley, Helena; Camacho López, Paul Anthony; Balabanova, Dina; Perel, Pablo; Nieuwlaat, Robby; Schwalm, Jon-David; McCready, Tara; Yusuf, Salim; McKee, MartinAbstract Hypertension is a leading cause of premature death worldwide and the most important modifiable risk factor for cardiovascular disease. Effective screening programs, communication with patients, regular monitoring, and adherence to treatment are essential to successful management but may be challenging in health systems facing resource constraints. This qualitative study explored patients’ knowledge, attitudes, behaviour and health care seeking experiences in relation to detection, treatment and control of hypertension in Colombia. We conducted in-depth interviews and focus group discussions with 26 individuals with hypertension and 4 family members in two regions. Few participants were aware of ways to prevent high blood pressure. Once diagnosed, most reported taking medication but had little information about their condition and had a poor understanding of their treatment regime. The desire for good communication and a trusting relationship with the doctor emerged as key themes in promoting adherence to medication and regular attendance at medical appointments. Barriers to accessing treatment included co-payments for medication; costs of transport to health care facilities; unavailability of drugs; and poor access to specialist care. Some patients overcame these barriers with support from social networks, family members and neighbours. However, those who lacked such support, experienced loneliness and struggled to access health care services. The health insurance scheme was frequently described as administratively confusing and those accessing the state subsidized system believed that the treatment was inferior to that provided under the compulsory contributory system. Measures that should be addressed to improve hypertension management in Colombia include better communication between health care professionals and patients,