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Title: Eficacia de la intervención de enfermería : Mejorar la comunicación - déficit visual, en escolares de un instituto de educación primaria del sector público en Bucaramanga
Other Titles: Efficacy of nursing intervention : Improving communication - visual deficit, in school students from a primary education institute of public sector in Bucaramanga
Authors: Campos de Aldana, María-Stella
Cañón Montañez, Wilson
Moya Plata, Delia
Durán Parra, Myriam
Amin Madera, Alba Luz
Chinchilla Meza, Jeimy Catalina
Noriega Pacheco, Mayeli Esperanza
Keywords: Efficacy
Controlled Clinical Trial
Vision Disorder
Nursing Process
Nursing Diagnosis
Eficacia
Ensayo Clínico Controlado
Trastornos de la Visión
Procesos de Enfermería
Diagnóstico de Enfermería
Issue Date: Jan-2012
Series/Report no.: CUIDARTE;Vol. 3, Nº. 1, 2012
Abstract: Introduction: The visual disturbances have been consolidated as a public health problem in the countries of Latin America and the Caribbean, which mainly affects the child population as evidenced by its impact on the components personal, academic and social.Objective: To evaluate the efficacy of nursing intervention by the label Risk Control: Visual Impairment to school children with disorder diagnosis visual perception. Materials and Methods: A controlled clinical trial. Assessment was made of the label control of risk: Visual Impairment of the classification of results of nursing. We calculated a sample size of 70 students showing a 1:1 ratio between taxable intervention group and control group subjects. The effect of intervention was evaluated by analysis of covariance (ANCOVA). Results: We found a difference delta of 0.51 (95% CI: 0.40 -0.62, p<0.01) and increased last evaluation 0.57 (95% CI 0.48 - 0.65, p<0.01) in the control of visual impairment risk in the intervention group. Discussion and Conclusions: The nursing intervention to “improve communication – visual deficit” is effective for the nursing diagnosis of disorder visual sensory perception in children enrolled in school.
Las alteraciones visuales se han considerado como una problemática de salud pública en los países de América Latina y el Caribe, que afecta principalmente a la población infantil evidenciado por su impacto en los componentes personal, académico y social. Objetivo:Evaluar la eficacia de una intervención de enfermería mediante la etiqueta Control de Riesgo: Deterioro Visual a escolares que presentaran el diagnóstico trastorno de la percepción sensorial visual. Materiales y Métodos: Se realizó un ensayo clínico controlado; donde se evaluó la etiqueta Control de Riesgo: Deterioro Visual de la clasificación de resultados de enfermería. El tamaño de la muestra fue de 70 escolares con una razón de 1:1 entre sujetos grupo intervenido y sujetos grupo control. Se evalúo el efecto de intervención mediante análisis de covarianza (ANCOVA). Resultados: Se encontró una diferencia delta de 0.51 (IC95%: 0.40 - 0.62; p<0.01) y un aumento en la evaluación tardía de 0.57 (IC95%: 0.48 - 0,65; p<0.01) en el Control de riesgo deterioro visual del grupo intervención. Discusión y Conclusiones: La intervención de enfermería “mejorar la comunicación déficit visual” es eficaz para el diagnóstico trastorno de la percepción sensorial visual en niños escolarizados. (Rev Cuid 2012; 3(3):320-5).
Description: 6 p.
Source: https://revistacuidarte.udes.edu.co/index.php/cuidarte/article/view/27/32
URI: https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/3650
ISSN: 2346-3414
2216-0973
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