Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/4486
Title: Evaluación de las habilidades de percepción visual para el desempeño de las habilidades viso-espaciales en los escolares de 4 a 7 años de primero de primaria de la Institución Educativa La Libertad
Authors: Umaña Villamizar, Nubia Carolina
metadata.dc.contributor.advisor: Vega Manrique, Karen Rocío
Keywords: Relaciones espaciales
Figura-fondo
Edad perceptual
Desempeño Escolar
Percepción Visual
Spatial relationships
Figure-bottom
Perceptual age
School performance
Visual perception
Issue Date: 31-Jul-2019
Publisher: Bucaramanga : Universidad de Santander, 2019
Abstract: This community social internship allowed the evaluation of visual perception skills for the performance of viso-spatial skills in primary school students of the educational institution, freedom in schoolchildren enrolled in 2019, and executed in the first semester of same; for its development, the authorization and signature of the informed consent of the parents of the children who participated in the community internship were provided. The methodology was developed under a descriptive study with a total sample of 40 schoolchildren from the grades of first grade, using the Non-motor Visual Perception Test as an instrument to collect the information, which was applied to the total number of schoolchildren in the population. object of study Where the application of the first primary grades test was carried out, with a duration of 40 minutes. The participation of the children was positive since the interest of what was going to be realized was seen, the first two activities were directed adaptation and presentation, and all this allowed to generate a bond of trust and respect. As time went by the children expressed pleasure and pleasure because many of the sessions were approached from the therapeutic game. Likewise, the activities that were managed were background figures, constancy of form, spatial relationships and visual memory. The need to link an occupational therapist to the attention of the different problems presented in the institution is generated. Likewise, to publicize the intervention of occupational therapy to both teachers and schoolchildren, the strategies that were used since occupational therapy was to involve teachers in activities, which aroused great interest to them.
La presente pasantía social comunitaria permitió evaluar las habilidades de percepción visual para el desempeño de las habilidades viso-espaciales en los escolares de primero de primaria de la institución educativa la libertad en los escolares matriculados en el año 2019, y ejecutado en el primer semestre del mismo; para su desarrollo se contó con la autorización y firma del consentimiento informado de los padres de familia de los menores que participaron en la pasantía comunitaria. La metodología se desarrolló bajo un estudio descriptivo con una muestra total de 40 escolares de los grados de primero primaria, utilizando para la recolección de la información, como instrumento el Test Percepción visual no motriz, que fue aplicado al total de los escolares de la población objeto estudio. En donde se realizó la aplicación del test de los grados primero primaria, con una duración de 40 minutos. La participación de los niños fue positiva ya que se vio el interés de lo que se iba a realizar, las primera dos actividades fueron dirigidas adaptación y presentación, y todo esto permitía generar un lazo de confianza y respeto. A medida que pasaba el tiempo los niños expresaban gusto y placer porque muchas de las sesiones se abordaron desde el juego terapéutico. Así mismo las actividades que se manejaron fueron figura fondo, constancia de la forma, relaciones espaciales y memoria visual. Se genera la necesidad de vincular un terapeuta ocupacional para la atención de las diferentes problemáticas presentadas en la institución. Así mismo dar a conocer la intervención de terapia ocupacional tanto a los docentes como los escolares las estrategias que se usaba desde terapia ocupacional era el involucrar a docentes en las actividades esto les despertaba gran interés a ellos.
Description: 161 p
URI: https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/4486
Appears in Collections:ACDA. Trabajos de Grado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons