Responsabilidad Civil por Producto Defectuoso de los Establecimientos Gastronómicos
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Resumen en ingles
This research is based on doctrine, regulations, and jurisprudence, in which a human behavior as food consumption is presented as a possible generator of damage. The gastronomic establishment has the duty and the obligation towards the consumer to guarantee safety in the preparation of edible products in compliance with sanitary requirements and established technical regulations; likewise, to provide clear and concise information on the content; otherwise, face a legal process for civil liability. The analysis of the two types of civil liability, enshrined in the civil code, paves the way to adjust the concept of defective product contemplated in Law 1480 of 2011 (consumer statute), as a determining and fundamental factor in the evidentiary debate of a controversy between the parties. Based on a previous representative case of 2009 in Colombia, with the absence of the consumer statute, it is possible infer that the results of the judicial decision would have another fade if the protective norm for consumer activity were in force, considering that the construct of defective product is analyzed by the Court under precepts that, at the date of the claim, was not regulated in national legislation.
Resumen en español
Investigación con base en doctrina, normatividad y jurisprudencia donde se presenta una conducta humana denominada consumo de alimentos, que puede ser generadora de daños. El establecimiento gastronómico tiene el deber y la obligación hacia el consumidor de garantizar la seguridad en la preparación de los productos comestibles con el cumplimiento de medidas sanitarias y reglamentos técnicos establecidos, así mismo, brindar información clara y expresa sobre el contenido, so pena de enfrentarse a un proceso jurídico por responsabilidad civil. El análisis de los dos tipos de responsabilidad civil que consagra el código civil, permite ajustar el concepto de producto defectuoso contemplado en la ley 1480 de 2011 (estatuto del consumidor), como un factor determinante y fundamental en el debate probatorio de una controversia entre las partes. Partiendo del estudio de un caso emblemático del año 2009 en Colombia, con la inexistencia del estatuto del consumidor, es posible llegar a pensar que el curso de la decisión judicial tendría otro rumbo si la norma protectora a la actividad de consumo estuviera vigente, teniendo en cuenta que el concepto de producto defectuoso es analizado por la Corte bajo preceptos que a la fecha de la demanda, no se encontraban regulados en la legislación nacional.