Plan de mercadeo para el sector de tenderos del municipio de Valledupar
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Resumen en ingles
The purpose of this research is to structure a marketing plan for the groceries sector located in the municipality of Valledupar, theoretically based on the theoretical discussion analysis of some authors: Serna, H (2010), Kotler and Armstrong (2010), Bravo; J (2006), David, F. (2003) among others. Its characteristics are framed in the methodology used as it is of descriptive type; The design of the research is field, not experimental and transactional. The sample consisted of 96 shopkeepers, two (2) instruments were designed, the first consisting of a questionnaire of 75 questions and addressed to the owner and the second with 10 questions and addressed to customers. After analyzing and interpreting the data, positive results were obtained, however, a strategic concept was formulated based on the organizational objectives. It was possible to contact that the most significant area in this type of economic units is the business strategies with an assessment 84%, while areas with deficiencies are competitive and functional strategies. The main objective of this research is to structure a marketing plan for the groceries sector located in the municipality of Valledupar, in this way the current situation of the sector is diagnosed, the components of the strategic plan are determined and strategic strategies are developed to help position the organization.
Resumen en español
La presente investigación tiene como propósito estructurar un plan de mercadeo para el sector de tenderos ubicados en el municipio de Valledupar, basándose teóricamente en el análisis de discusión teórica de algunos autores: Serna, H (2010), Kotler y Armstrong (2010), Bravo; J (2006), David, F. (2003) entre otros. Sus características están enmarcadas en la metodología utilizada como lo es de tipo descriptiva; el diseño de la investigación es de campo, no experimental y transaccional. La muestra estuvo conformada por 96 tenderos, se diseñó dos (2) instrumentos, el primero consistente en un cuestionario de 75 preguntas y dirigido al propietario y el segundo con 10 preguntas y dirigido a los clientes. Tras analizar e interpretar los datos se obtuvieron unos resultados en general positivos, sin embargo, se formuló un concepto estratégico basado en los objetivos organizacionales, se pudo contactar que el área más significativa en este tipo de unidades económicas es las estrategias del negocio con una valoración del 84%, mientras que las áreas que presentan deficiencias son estrategias competitivas y funcionales. El objetivo principal de esta investigación es estructurar un plan de mercadeo para el sector de tenderos ubicados en el municipio de Valledupar, de esta manera se diagnostica la situación actual del sector, se determinan los componentes del plan estratégico y se desarrollan las estratégicas que ayuden a posicionar a la organización.