Examinando por Materia "Child development"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de clasificación
- PublicaciónRestringidoAsociación entre el desarrollo psicomotor y conducta sedentaria en preescolares de una escuela de Talca(Valledupar: Universidad de Santander, 2019, 2019-03-06) Gutiérrez Cabarcas, Katherin-Gisselle; Becerra Muñoz, Sandra-EsterThe psychomotor development is the process by girls and boys obtain in a progressive way the basic abilities that will allow them to be independent in the environment that surrounds them; these skills suffer throughout life a stage of maturation or improvement based on the quantity and quality of stimulus received from the first months of birth and exploration with the environment. The sedentary behavior is defined on the other hand, as the activities developed in the time of vigil and whose energy expenditure is equal to or less than 1.5 METs and where the positions of seated or supine and activities such as watching television, playing video games, predominate , eat, read, do homework, among others. Research of quantitative approach with a correlational design of transversal type. Among the instruments used to obtain the data and the subsequent realization of this research are the school record, the TEPSI test that evaluates three major areas of psychomotor development of boys and girls considering the areas of coordination, language and motor skills. The average age of the sample was 4.11 years, predominantly psychomotor development at risk with 50.0% and sedentary behavior greater than 330 minutes per day with 57.1%. Despite the results obtained, in this age group there is no statistically significant association between the variables analyzed.
- PublicaciónAcceso abiertoDesarrollo motor de los niños indígenas atendidos por desnutrición en Valledupar, Cesar(2016-04-09) Bustos León, Gina-Maureth; Ardila Pereira, Laura-CeciliaGeneral Objective: To characterize the engine and the nutritional status of children of 0-3 years from the center of Valledupar nutritional recovery performance. Methodology: A descriptive cross-sectional observational study in children 0-3 years of age hospitalized in nutritional recovery center Hospital Rosario Lopez Pumarejo of Valledupar between August and November 2015 were evaluated through the AIMS and abbreviated scale development. Results: Data from the study are 22 children hospitalized in nutritional recovery center hospital Rosario Lopez Pumarejo, from 1 August to 20 November 2015 Discussion: research association was found between the variables age and percentiles (p ≤ 0.5), age and total EAD (p ≤ 0.6), and diagnosis and coarse and fine an association of (p ≤ 0.5) motor, so, as in the case of children evaluated with the Alberta Motor scale percentiles show that 63.6% of children with delayed development motor development, this considering the severe global malnutrition was the cross diagnosis for all ethnicities evaluated. Conclusions: It is essential to consider as a fundamental aspect for government and nongovernmental organizations, timely intervention factors that affect child malnutrition, through different programs that may decrease the effects of this, considering the vulnerability of ethnic groups The Caribbean Region.
- PublicaciónRestringidoVigilancia de los Niveles del Desarrollo en Menores de 0 a 40 Meses en un Hogar Infantil de Cúcuta, 2023 Cifuentes(Universidad de Santander, 2023-12-06) Cifuentes - Salcedo, Karen Nathaly; Escalante - Leal, Angie Paola; Guerrero - Moreno, Diego Fernando; Rodríguez - Peña, Alejandra del Mar; Álvarez - Rey, Nohora Elizabeth; Mojica - Cabeza, Leidy JohannaAnalizar la relación entre las características sociodemográficas, las medidas antropométricas y los niveles de desarrollo de menores de 0 a 40 meses de un Hogar Infantil de Cúcuta, 2023. Metodología: El enfoque de este estudio es cuantitativo, descriptivo, de corte transversal. Se tomó una población de 102 niños y niñas de un Hogar Infantil, con edades comprendidas entre 0 a 40 meses y un muestreo no probabilístico por conveniencia de 66 menores. Resultados: En el presente estudio participaron menores con edades comprendidas entre 0 a 40 meses, donde, el 59,1% fueron niños y el 40,9% niñas; dentro del cual, el 39,4% de la población pertenecía a párvulos, el 33,3% a caminadores y el 27,3% a prejardín. En ellos, el 24,2% clasifico en riesgo de sobrepeso, el 4,5 presentó sobrepeso y un 7,6% riesgo de desnutrición aguda; además, un 13,6% presentó riesgo de desnutrición global y el 1,5% presentó desnutrición global. La prevalencia de problemas en el desarrollo en el grupo de estudio fue más representativa en el área de audición-lenguaje con un 27.3%, seguida por el área personal-social con el 15.2%; el otro 7.2% de los menores valorados evidenció sospecha de problema en el desarrollo para la para el área Motricidad Finoadaptativa y el 1.5% para área de Motricidad Gruesa. Conclusiones: Se determinó de manera general que existe relación inversa entre las medidas antropométricas de los menores y el desarrollo en las diferentes áreas evaluadas, pues, el área de Motricidad Gruesa obtuvo menor puntuación promedio en niños y niñas con riesgo de desnutrición aguda (46,6), mientras que, en el indicador peso para la edad, los niños y niñas con mayor riesgo de desnutrición global fueron en los que se evidenció menor rendimiento en las actividades relacionadas con las áreas de Motricidad Finoadaptativa (53,8) y Audición Lenguaje (39,3).