Podcasting Como Recurso Educativo Digital Para el Fortalecimiento de la Creatividad Verbal en los Estudiantes de Grado Décimo
Portada
Citas bibliográficas
Código QR
Director
Autor corporativo
Recolector de datos
Otros/Desconocido
Director audiovisual
Editor/Compilador
Editores
Universidad de Santander
Tipo de Material
Fecha
2023-10-31
Cita bibliográfica
Título de serie/ reporte/ volumen/ colección
Es Parte de
Descripción general
El presente trabajo investigativo se desarrolla con las estudiantes de grado décimo de la
institución educativa municipal Manuel Humberto cárdenas Vélez, en quienes a partir de un
diagnóstico inicial se pudo evidenciar dificultades en la expresión y creatividad verbal con la que
interactúan cotidianamente. La investigación tiene como objetivo, fortalecer la creatividad verbal
de los estudiantes través la implementación de una estrategia pedagógica mediada por el
podcasting, valorando el aporte de la elaboración en aula mediada por recursos y herramientas
digitales, de contenido radial para el formato pódcast, en una estrategia centrada en los intereses
y habilidades creativas de los estudiantes.
La metodología utilizada es de carácter correlacional de tipo cuantitativo, teniendo como
muestra un grupo de 60 estudiantes, para su desarrollo la investigación se apoya en la
recolección de datos en una Adaptación Del Test De Torrance y un Cuestionario: Evaluación de
la creatividad con opción de respuesta escala Likert, instrumentos aplicados de forma previa y
posterior a la intervención pedagógica, y cuyos sus resultados fueron determinantes para analizar
la pertinencia de propuesta y su impacto en la muestra de estudiantes.
La investigación concluye que, en un ambiente estimulante mediado por recursos y
herramientas educativas digitales, a través de una propuesta pedagógica innovadora que toma al
estudiante como protagonista de su proceso de formación al involucrarlo en la producción de
pódcast, se fortalece la creatividad verbal, reflejada en la mejora de las habilidades del
pensamiento creativo: fluidez, flexibilidad, elaboración y originalidad.
Cómo Citar este Documento
Gutiérrez Pabón, G. A., & Manrique Cobos, L. A. (2023). Podcasting como recurso educativo
digital para el fortalecimiento de la creatividad verbal en los estudiantes de grado
décimo. [Trabajo de grado de maestría]. Universidad de Santander UDES.
Verbal Creativity, Podcasting, Creative Thinking Skills, Digital Educational Resources. The present investigative work is developed with tenth grade students of the Manuel Humberto Cárdenas Vélez municipal educational institution, in whom, from an initial diagnosis, difficulties in verbal expression and creativity with which they interact daily could be evident. The objective of the research is to strengthen the verbal creativity of students through the implementation of a pedagogical strategy mediated by podcasting, valuing the contribution of classroom development mediated by digital resources and tools, of radio content for the pódcast format, in a strategy focused on the interests and creative abilities of students. The methodology used is of a quantitative correlational nature, having as a sample a group of 60 students, for its development the research is supported by the collection of data in an Adaptation of the Torrance Test and a Questionnaire: Evaluation of creativity with the option of Likert scale response, instruments applied before and after the pedagogical intervention, and whose results were decisive in analyzing the relevance of the proposal and its impact on the sample of students. The methodology used is of a quantitative correlational nature, having as a sample a group of 60 students, for its development the research is supported by the collection of data in an Adaptation of the Torrance Test and a Questionnaire: Evaluation of creativity with the option of Likert scale response, instruments applied before and after the pedagogical intervention, and whose results were decisive in analyzing the relevance of the proposal and its impact on the sample of students. Cite This Document Gutiérrez Pabón, G. A., & Manrique Cobos, L. A. (2023). Podcasting como recurso educativo digital para el fortalecimiento de la creatividad verbal en los estudiantes de grado décimo. [Trabajo de grado de maestría]. Universidad de Santander UDES
Verbal Creativity, Podcasting, Creative Thinking Skills, Digital Educational Resources. The present investigative work is developed with tenth grade students of the Manuel Humberto Cárdenas Vélez municipal educational institution, in whom, from an initial diagnosis, difficulties in verbal expression and creativity with which they interact daily could be evident. The objective of the research is to strengthen the verbal creativity of students through the implementation of a pedagogical strategy mediated by podcasting, valuing the contribution of classroom development mediated by digital resources and tools, of radio content for the pódcast format, in a strategy focused on the interests and creative abilities of students. The methodology used is of a quantitative correlational nature, having as a sample a group of 60 students, for its development the research is supported by the collection of data in an Adaptation of the Torrance Test and a Questionnaire: Evaluation of creativity with the option of Likert scale response, instruments applied before and after the pedagogical intervention, and whose results were decisive in analyzing the relevance of the proposal and its impact on the sample of students. The methodology used is of a quantitative correlational nature, having as a sample a group of 60 students, for its development the research is supported by the collection of data in an Adaptation of the Torrance Test and a Questionnaire: Evaluation of creativity with the option of Likert scale response, instruments applied before and after the pedagogical intervention, and whose results were decisive in analyzing the relevance of the proposal and its impact on the sample of students. Cite This Document Gutiérrez Pabón, G. A., & Manrique Cobos, L. A. (2023). Podcasting como recurso educativo digital para el fortalecimiento de la creatividad verbal en los estudiantes de grado décimo. [Trabajo de grado de maestría]. Universidad de Santander UDES