BCB. Ingeniería Industrial
URI permanente para esta comunidad
En el año 2028 el programa de Ingeniería Industrial de la Universidad de Santander campus Cúcuta será reconocida en el ámbito regional, nacional e internacional por su calidad académica, la generación de nuevo conocimiento e innovación, su vinculación con el entorno que impacte en la calidad de vida de las personas y por su contribución con el desarrollo de la región nororiental y del país.
Noticias
Navegar
Examinando BCB. Ingeniería Industrial por Fecha
Mostrando 1 - 20 de 51
Resultados por página
Opciones de clasificación
- PublicaciónRestringidoDiseño del sistema de gestión en seguridad y salud ocupacional basado en las norma NTC-OHSAS 18001:2007 para la empresa LAMINADOS SILVA Y ASOCIADOS C.A. en la ciudad de PEDRO MARÍA UREÑA, estado TÁCHIRA, REPÚBLICA BOLIVARIANA DE VENEZUELA.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2017, 2017-12-21) Cano Ruiz, Jessica Shirley.; Cáceres Gelvez, Sebastian-Eduardo.El presente trabajo se articula como producto del desarrollo de una investigación que se ha ido desarrollando como tesis de grado para la obtención del título de Ingeniero Industrial, denominado Diseño Del Sistema De Gestión En Seguridad Y Salud Ocupacional Basado En Las Norma NTC-OHSAS 18001:2007 Para La Empresa Laminados Silva Y Asociados C.A. En La Ciudad De Pedro María Ureña, Estado Táchira, República Bolivariana De Venezuela donde se partió desde el análisis normativo en cuanto a los estándares de seguridad y salud en el trabajo, para dar continuidad al análisis de los riesgos existentes en la empresa objeto de estudio y por último la propuesta de estrategias para la prevención de las consecuencias que produzca la no aplicación de las normas sobre prevención en el trabajo.
- PublicaciónRestringidoPasantía: Diseño del programa de bienestar laboral en la empresa PASTAS ALIMENTICIAS LA MILANESA, SICILIANA Y BRONCO en la ciudad de CÚCUTA.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2018, 2018-11-16) Gutiérrez Rodríguez, Claudia Yoselin.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.El bienestar laboral es una de las claves para conseguir un equipo productivo, motivado y comprometido con la empresa. Cuando hace referencia al bienestar laboral, no solo nos referimos a estar sanos de salud y no padecer enfermedades, sino también en un bienestar emocional que haga sentir a las personas que están contentos con lo que hacen. El presente proyecto se elabora a partir dos diagnósticos realizados en las tres áreas de la empresa (administración, comercialización y producción) el primero es sobre las necesidades del bienestar laboral de sus empleados que incluye sentido de pertenencia, calidad de vida laboral y motivación, y el segundo es el perfil sociodemográfico.
- PublicaciónRestringidoPasantía: Analizar la situación actual del sistema de gestión de seguridad y salud en el trabajo según la resolución 0312 de 2019, para la generación de estrategias de mejora en el proyecto Conjunto Alto de Santander en la ciudad de Cúcuta.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2018, 2018-11-16) Silva López, Karen Yusely.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.Work well-being is one of the keys to achieve a productive team, motivated and committed to the company. When referring to work well-being, we not only refer to being healthy and not suffering from illnesses, but also in emotional well-being that makes people feel happy with what they do. This project is based on two diagnoses carried out in the three areas of the company (administration, marketing and production). The first is about the needs of the labor welfare of its employees that includes a sense of belonging, quality of working life and motivation, and the second is the sociodemographic profile.
- PublicaciónRestringidoDesarrollo de mesa para procesamiento y clasificación de clavel en la EMPRESA FLORES LA MANA, TOCANCIPA CUNDINAMARCA.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2018, 2018-11-21) Martínez Giraldo, Mateo.; Rodriguez Manasse, Olga-Victoria.Esta práctica realizada en la empresa Flores la Mana, Tocancipá, Cundinamarca, se realizó en el área de trabajo de cada operario del área de poscosecha debe reunir un conjunto de características que deben proporcionar un puesto de trabajo cómodo para la persona que realiza la labor, ya que por ser un puesto productivo, el operario debe permanecer allí todas las horas laborables del día. Para la empresa FLORES LA MANA este proyecto es importante porque representa una alternativa diferente para el puesto de trabajo de clasificación y boncheo de clavel, ya que con su implementación se logrará proporcionar una herramienta de trabajo que mejorará las posiciones ergonómicas del operario.
- PublicaciónRestringidoPasantía: propuesta para el mejoramiento de plan de manufactura y surtido en la operación de procesamiento de clavel en FLORES LA MANA, TOCANCIPÁ, CUNDINAMARCA.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2018, 2018-11-21) Martínez Giraldo, Mateo.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.The purpose of the present project is to make a better distribution of raw material to the tables of classification and boncheo of carnation, so that only the type of carnation and the variety corresponding to each one of the orders that enter the system are processed, together with this improve the flow of finished product in the area of hydration and assortment to achieve an 12 improvement in labor costs, raw material. According to the above, there could be an improvement in dispatch times. Nowadays, the supply axis that drives the entire productive chain is the customer, since the supply chain depends on it, the most important thing is to maintain the client and at the same time get more customers, in order to be able to grow and stay current in the market.
- PublicaciónRestringidoPasantia Actualización del sistema integrado de gestión del centro de diagnóstico automotriz CDA el Arauco en la Ciudad de ARAUCA, de acuerdo a la Norma NTC-ISO-IEC 17020: 2012.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2018-11-21) Oroztegui Trujillo, Edwin Alberto.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.A proposal was developed for the update of the management system based on NTC-ISO-IEC 17020: 2012 for an inspection body, CDA ELARAUCO S.AS for its subsequent renewal of accreditation by the national accreditation body of Colombia. XI The initial diagnosis to the Inspection Body was made through a survey. technique used to capture information, and another study tool that evaluates the internal and external situation of companies, such as the DOFA. It was studied and analyzed the different technical regulations and legal requirements that for the company CDA EL ARAUCO SAS it is of vital importance to have knowledge for the free operation of the inspection body, in which the different documents that the organization has were analyzed as: procedures , instructions, formats, guides, manuals and records, from which those documents that comply with the ISO 9001: 2015 standard were withdrawn, since this standard no longer applies to the company and can be a headache in audits with the ONAC
- PublicaciónRestringidoPasantia realizar programa de sensibilización del diseño de gestión de la calidad en la empresa INDUSTRIAS CYY MART S.A.S en la ciudad de CÚCUTA bajo la NORMA ISO 9001:2015.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2018, 2018-11-22) Ariza García, Omar Eladio.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.This project was addressed in order to carry out a program to raise awareness of the quality management design in the company INDUSTRIAS CYY MART SAS, located in the city of Cúcuta, Norte de Santander, Colombia, under ISO 9001: 2015. The sensitization program was developed for all members of the company characterizing the target audience in order to design different teaching strategies to facilitate learning, among them were used: talks, audios, videos, active pause exercises and quality bulletin. The tools and means for the transmission of knowledge were varied: blackboard, slides, computers and video beam, among others. The preparation of this project required different repositories mentioned in the benchmarking, used as support for the design of the content.
- PublicaciónAcceso abiertoPasantía: Seguimiento al proceso de acondicionamiento de la empresa PROCAPS de la ciudad de BOGOTÁ.(Cúcuta: Universidad de Sántander, 2018, 2018-11-22) Urbina Peinado, Gerardo; Patiño Contreras, Paula MarcelaIn the present project, the Procaps conditioning process is monitored Bogotá, in which inspections are carried out both in quality and in production, providing feedback to operators through training, quality standards, and optimization methods in the areas of conditioning, making a daily list and personnel of the locative areas, reporting unsafe conditions through the application CM & M and moving to the respective requests of the areas to be able to optimize them, in the area of production, optimized the product indexes by operator, with a new tracking of standard, with the capacities and motivation To the personnel, a periodic evaluation was scheduled to the conditioning operations; additionally at this time a study is made for the possibility of improving the process of drying the ampoule in the area, wanting to reduce the use of the towels in it, and optimize the time of sealing the ampoules, to carry out this project and fulfill the functions in the area, the basis in the concepts of Cycle, PHVA, Manufacturing, Lean Manufacturing, In the project were used The formats available in the checklist, Standard tracking, Attendance record, A new design was designed commitment format in the optimization of standards, it adapts to the CM & M application for locative and personal reports in unsafe conditions or conditions that do not agree with quality standards, a new program is implemented Designed by the company to avoid any risk in occupational health and safety issues, through subpoenas.
- PublicaciónRestringidoDiseño de un sistema de gestión de la calidad en la empresa INDUSTRIAS CYY MART en la ciudad de CÚCUTA bajo el modelo ntc iso 9001:2015.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2018, 2018-12-13) Ariza García, Omar Eladio.; González García, Zaydee-JahelEl presente proyecto aborda un Sistema de Gestión de la Calidad en base a los lineamientos de la NTC-ISO 9001:2015, es uno de los estándares internacionales de mayor aceptación a nivel mundial, la norma ha sido actualizada recientemente con el fin de enfrentar los desafíos de la economía global, la tecnología y el entorno, es por ello que se vio la necesidad de documentar e implementar en un futuro en la empresa INDUSTRIAS CYY MART S.A.S. El conjunto de metodologías y bases teóricas utilizadas incluyeron aquellas promovidas por la Organización Internacional para la Normalización, ISO, para el sistema de gestión de la calidad, como el enfoque por procesos, los principios de la gestión de la calidad y el ciclo Planear-Hacer-Verificar-Actuar, PHVA (Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación, ICONTEC, 2015).
- PublicaciónRestringidoPropuesta de mejora al sistema de indicadores del área de acondicionamiento de PROCAPS BOGOTÁ.(Cúcuta: Universidad de Sántander, 2018, 2018-12-15) Urbina Peinado, Gerardo Alfonso.; Miranda Yañez, Jose Daniel.In this project, the Balance Scorecard design was carried out in the conditioning area of Procaps Bogotá, in which the 4 indicators that would be measured and evaluated in that statistical and measurement system were identified and designed, studying the current needs of the area and its shortcomings, these 4 indicators are: the productive level, absenteeism, non-conformities, and disciplinary and safety processes. Together with the design of the indicators, their collection formats were generated in order to have real and concrete data that can give a real diagnosis of the area, in addition to this, improvements were made in the process such as the creation of a commitment format and Disciplinary guidelines for compliance, which without the full implementation of the Balance Scorecard have begun to show improvements at the productive level due to the monitoring and actions taken with the results found. The Balance Scorecard is finalized in its design and ready for its implementation being endorsed by the coordinator of the areas, and the head of operations of the company, presenting notable improvements at the productive level since before its implementation, is a guarantee for the optimization of the area.
- PublicaciónRestringidoPasantía: Implementación del sistema de gestión de Seguridad y Salud en el trabajo con base en los estándares mínimos de la Resolución 0312 de 2019 en el Instituto de desarrollo de ARAUCA-IDEAR.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-04-29) Vesga Plata, Harrison David.; Pulido Molina, Cristian Julián.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.La entidad pública Instituto de Desarrollo de Arauca – IDEAR ubicada en la ciudad de Arauca Colombia, implemento en el año 2016 un sistema de gestión de seguridad y salud en el x trabajo, diseñado por una especialista en el tema, este sistema nunca se diligencio en su totalidad, ni se guardaron constancias de su ejecución o manejo, lo que se traduce en la perdida de dinero y tiempo que se invirtió en aquel proyecto, en el año 2019 aprovechando la reciente actualización de los estándares mínimos establecidos por la resolución 0312 de 2019, en la que para las empresa de 11 a 50 trabajadores han disminuido de 81 estándares a solo 21, se estableció el objetivo de implementar este sistema bajo los criterios de la nueva resolución dándole cumplimiento a los nuevos requisitos y la normativa legal vigente. El objetivo del proyecto es implementar el sistema de gestión de seguridad y salud en el trabajo bajo los parámetros legales de la resolución 0312 de 2019 (estándares mínimos) en el instituto de desarrollo de Arauca, ¿Es de vital importancia la implementación del sistema de gestión de seguridad y salud en el trabajo en la entidad pública instituto de desarrollo de Arauca-idear?
- PublicaciónRestringidoPasantia: Implementacion de la Metodologia 5S en el area de almacen para la Empresa Emtelco sede Olaya en la Ciudad de Medellin.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-05-22) Reyes Lazaro, Lisbeth Paola.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.The strategy of the 5s seeks to reduce space, reduce time, and help the company at the time of distribution of the required assets by any collaborator to give a quick solution to each requirement, in turn guide the employees to have a work space, organized, clean and standardized, helping to make everything easier and more visible for anyone. 12 The type of research that is going to be carried out is descriptive that seeks to evaluate the activities of the people to know how they are managing the moment of storing the assets of the organization. The strategy of the 5s seeks to reduce space, reduce time, and help the company at the time of distribution of the required assets by any collaborator to give a quick solution to each requirement, in turn guide the employees to have a work space, organized, clean and standardized, helping to make everything easier and more visible for anyone.
- PublicaciónRestringidoPasantía: Elaboración de un plan de mantenimiento preventivo infraestructural en la planta de producción para la empresa PREACERO PELLIZZARI MEXICO en la Ciudad de VERACRUZ(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-05-23) Cedolin Zambrano, Mauro Giuseppe.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.The company Preacero Pellizzari Mexico located in the city of Veracruz Mexico, has devoted its greatest effort to make preventive maintenance plans to machinery and tools leaving aside the maintenance plans and processes to different areas, such as, for example, the main structure, xii secondary and enclosure, which are the areas under study, these areas are very affected by the aforementioned geographical location, which is characterized by strong winds, high temperatures, high percentages of humidity, and heavy rainfall, which is why considered as one of the cities with the highest levels of corrosion, under this climate there are few objects that do not show deterioration in a shorter period than usual, which causes losses of money, productivity, machinery, infrastructure and can even cause accidents serious work that even threatens life.
- PublicaciónRestringidoPasantía: Cumplimiento al plan de auditorías internas y para los entes de control oficial del hospital del SARARE E.S.E.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-05-28) Rivera Pabón, Yulian Guillermo.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.The business practice that was carried out at the Hospital del Sarare ESE health entities carry out a unique mission in terms of social welfare, in order to achieve the fulfillment of said mission, the financial means it possesses is vital, since on the basis to them they can carry out the provision of services to the communities; Sarare Public Hospital, located in the Department of Arauca, is one of the many Social Enterprises of the State (ESE) that provides first and second level health services, competing with quality and efficiency, thus carrying out its work humanitarian and individual; However, despite this, the detriment of the funds and assets of public entities have impeded the proper development of their missions by affecting internal processes and their approach to the provision of services to communities, causing many of the state hospitals to be victims of large embezzlement, significantly affecting its operation and good performance.
- PublicaciónRestringidoPasantía: Diseño del sistema de gestión de calidad basado en la norma iso 9001:2015 para Acid Ingeniería en la ciudad de SAN GIL, SANTANDER(Cúcuta, Universidad de Santander, 2019, 2019-05-29) Vargas Diaz, Leidy Tatiana; Patiño Contreras, Paula-Marcela.; Reyes Álvarez, Marcos-Fernando.The quality management system for the company ACID INGENIERIA according to the ISO 9001: 2015 standard; in order to document, properly adjust the processes and procedures, implement a continuous improvement plan that allows the company a better quality in its services; “The adoption of a quality management system is a strategic decision for an organization that can help it improve its overall performance and provide a solid basis for sustainable development initiatives to be in accordance with the requirements of this International Standard, a organization needs to plan and implement actions to address risks and opportunities. Addressing both risks and opportunities that establish a basis for increasing the effectiveness of the quality management system, achieving better results and preventing negative effects ”. (NTC-ISO, 2015) The administrative, managerial and operational processes of the company will benefit if a quality management system is implemented as required by ISO 9001; 2015, achieving a position in the market, with the main objective of providing a good service and that its clients are comfortable with the services offered. It is necessary to adopt the useful quality evocation tool; since the company is aware of the rapid growth, in terms of competition and its purpose is to seek the improvement of an excellent service. Currently, to face the challenges of competitiveness and productivity, organizations require management models that promote customer satisfaction and it is through the formulation of a possible quality management system based on the ISO 9001 standard. : 2015, how these challenges can be faced. Talking about the quality management system is referring to the way an organization carries out business management associated with quality. In general terms, it consists of the organizational structure along with the documentation, processes and resources used to achieve quality objectives and meet customer requirements.
- PublicaciónRestringidoPasantía: Establecer el seguimiento y control al plan de desarrollo, Sistemas de Gestión de la Calidad y Sistemas de Seguridad y Salud en el trabajo mediante el Monitoreo de los procesos de la tecnológica FITEC en la CIUDAD DE BUCARAMANGA.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-05-30) Mora Gamboa, Yoly Dahyana.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.This work was carried out in the technological fitec, Institution of higher education with virtual modality counting on technical and technological programs, its physical plant is located in the city of Bucaramanga, the purpose of the project is to support the planning group by following up XI and controlling the plan of institutional development, the quality management system and the health and safety at work system monitoring the processes of the institutional development plan through the software that the institution has, then it is achieved that the employees of the different dependencies perform deliveries of the activities in the established times, likewise the employees are made aware of the preservation and care of health in the workplace, and finally a remarkable positive change is reflected in the updating of the management system of quality because it guarantees compliance with the regulations that are must take into account the inside of the company.
- PublicaciónRestringidoPasantía: propuesta de mejora del proceso de la oficina desarrollo económico con base en la norma ISO 9001:2015 de la Alcaldía municipal de los Patios, Norte de Santander.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-05-30) Pulido Molina, Cristian Julián.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.The investigation of this business internship carried out in the Municipal Office of the Patios based on the ISO 9001: 2015 Standard presented the proposal for improvement for the process of the Economic Development office, which allows it to increase the effectiveness, efficiency and effectiveness of its process, and thus increase the satisfaction of its users. xii When preparing the improvement proposal, based on the NTC-ISO 9001: 2015, the benefits are remarkable, it contributes to the satisfaction of external users and communication with the internal processes of the entity, providing the improvement of its processes. According to the types of Research proposed by Hernández, Fernández and Baptista (2006), this is descriptive, since it seeks to obtain all possible data on various aspects of the Organization, as its name says, describe the processes that are carried out to obtain the necessary information for the investigation. In a descriptive study "data on various concepts, aspects, dimensions or components of the phenomenon to be investigated are measured, evaluated or collected, select a series of issues and measure or collect information on each of them to describe what is being investigated." Hernández et al. (2006).
- PublicaciónRestringidoPasantía: Establecer el seguimiento y control al plan de desarrollo, sistemas de gestión de la calidad y sistemas de seguridad y Salud en el Trabajo mediante el Monitoreo de los procesos de la Tecnológica FITEC en la Ciudad de BUCARAMANGA.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-05-30) Mora Gamboa, Yoly Dahyana.; Patiño Contreras, Paula-Marcela.El presente proyecto pretende conocer y establecer los procesos de una subárea de recursos humanos, teniendo en cuenta la norma ISO 9001: 2015 ya que se enfoca en procesos y en el ciclo PHVA y tener en cuenta el estándar interno de la compañía el cual es el BEST para conocer las v etapas que se llevan a cabo y la documentación necesaria para tener una buena gestión de calidad. Con esto se diseña un diagrama de flujo para cada grupo donde describe su procedimiento y así puede ser compartido y entendido con los interesados para un mejor análisis de los procesos. Según la información recolectada por el personal de la empresa y por medio de la observación directa se elaborará el diagrama de proceso del área de reclutamiento y selección de staff de una manera amplia, ya partiendo de ahí se elaboraran diagramas de flujos no tan extensos para los subprocesos que contiene, incluyendo documentos y bases de datos que se requieran para generar la actividad; con la visualización del diagrama de proceso se podrá hacer algunas modificaciones si lo requiere para disminuir el tiempo en que se lleva el proceso o mejorar alguna actividad.
- PublicaciónRestringidoPropuesta de mejora en la gestión de inventarios para el Fortalecimiento de la función comercial de la empresa moto Servicios M & G en la ciudad de Cúcuta.(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-06-04) Mora Gamboa, Yoly Dahyana.; Santos Luna, Jose-Luís.The present investigation has as mission to realize a proposal of improvement in the area of warehouse and market doing a restructuring in the inventory management for the MOTO SERVICIO M & G company, identifying the factors that affect the disposition of the products that the company commercializes, and those factors which affect the commercialization of the product. Therefore it is desired that the company will be strengthened with the development of 14 the project, increasing the competitiveness in the market, and opportunities with a continuous improvement. The following proposal will describe what could be the current inventory management process of the company, in which critical links that impede the improvement of commercial
- PublicaciónRestringidoPropuesta de mejoramiento en la gestión del inventario de repuestos, herramientas e insumos destinados al mantenimiento de las unidades de transporte de la empresa PREMEZCLADOS MARCUZZI PARAMILLO C.A. (mapaca)(Cúcuta: Universidad de Santander, 2019, 2019-06-04) Cedolin Zambrano, Mauro Giuseppe.; Bermudez Carrillo, Juan-CarlosThe fundamental purpose of the present project consisted in the elaboration of a proposal to improve the management of maintenance inventories (spare parts, tools and supplies) of transport units for the company Premezclados Marcuzzi Paramillo CA (MAPACA), setting as specific goals to diagnose the current situation of said management, carry out the codification of the articles and their classification under the ABC model and describe the processes and parameters of the proposal. The research corresponded to the qualitative approach, with an exploratory, descriptive and explanatory design and documentary and field design, and the data collection techniques were direct observation and the survey.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »